Blog

 

Alle logs

StartVorige [ 1 2 ] VolgendeEinde

Kinderen kunnen niet computeren - Door Eric Redegeld

 Kinderen kunnen NIET computeren

“en dat is (wordt) een probleem”

 

Kinderen zijn 'digital native’ (digitaal geletterd).

 

smartphones-infuus.jpg digital_native.jpg

(bron: http://www.trintech.com/cadency-blog/are-you-a-digital-native-a-rock-or-a-sponge/)


Ze zijn opgegroeid met computers en andere mobiele apparaten en daarom weten ze gelijk hoe ze moeten computeren, meer dan (ons) ouderen .


Waar?............................................ Nee !

Nou, het eerste deel is goed, maar het tweede deel is nog steeds verkeerd.
Ironisch genoeg en elk jaar weer blijkt dat jongeren op de arbeidsmarkt steeds minder weten over computers, het internet en de bijkomende vaardigheden of wijsheden.

 

Waarom denkt toch de huidige generatie dat kinderen computer genieën zijn?

Het idee dat de jonge generatie beter zou zijn dan de oudere generatie in het begrijpen en gebruiken van computers was waar….
Maar dat gaat op voor de meeste computerjongeren, whizzkids (op papier), die nu 2013/2014 waarschijnlijk 25-55 jaar oud zijn.
Natuurlijk, elke generatie levert een minderheid van de programmeurs, knutselaars en computer geeks (zoals ik fossiel van 47 wink).


De whizzkids jongeren van tegenwoordig zijn net zo goed in computers als elke andere generatie. Ik heb het dan over de vaardigheden en het inzicht van de gemiddelde gebruiker.

Ikzelf ben een goed voorbeeld van een nog steeds zijnde whizzkid (jonge oudere).
Mijn eerste computer was een Commodore 64 met een cassette recorder als opslag.

397509-commodore64setup.jpeg

Ik heb nog nooit een applicatie of spel gekocht. Ik gebruikte “code" voor het schrijven van eenvoudige programma's. Ik heb wat magazines gekocht met de laatste games en programma’s.
Dus ik werd gedwongen om eerst de basisbeginselen van hoe een computer werkt te doorgronden .

 

Mensenlief, met 25 graden zat ik nog op de camping in Hulshort, nabij Harderwijk, in een tentje codes te tikken en als je klaar was er dan achter komen dat je ergens een komma vergeten was. Kon je weer helemaal opnieuw beginnen.

Camping-with-a-Computer-raj-koothrappali-15308290-500-334.jpg

Mijn tweede computer was een IBM PC (groen scherm), MS-DOS was de code en dat was dan meer het onthouden van de code om de computer aan het werk te krijgen en werkte op de “what you see is what you get”, wat betekende dat ik me bewust moest zijn van wat er gaande was met de computer, en waar ik gemaakte of geïnstalleerde programma’s terug kon vinden.  Fout gemaakt gelijk ook te zien op je scherm.
Zelfs de meest onervaren gebruiker van MS-DOS werd gedwongen om zich eigen te maken waar bestand locaties op de harde schijf terug te vinden waren, je dan confronteren met geheugen beperkingen en zelfs de interactie met geheimzinnige BIOS-instellingen .
Werkgeheugen? Niet het noemen waard. Je zal dubbel liggen van het lachen want een usb-stick heeft tegenwoordig al meer dan de computer van toen.

pcsystem.jpg

Bovenstaand klinkt al als abracadabra? Aangenaam u bent dan al onderdeel van de huidige generatie.

 

En toen kwam Windows om de hoek.
1982–1985: Introductie van Windows 1.0


Die dwongen gebruikers voortdurend  het onderhouden en optimaliseren van een computer, de fragmenteren van de schijf, bewerken WIN.INI en je zorgen te maken over de grootte en locatie van het wisselbestand. (Ik als Linux fanaat kan zo wel doorgaan over windows, maar je zult dan gewoon denken dat ik chagrijnig ben over onze "kinderen van vandaag." Maar dat is juist niet mijn punt).

Wat kinderen niet kunnen en waarom
Wat is er nu veranderd? We hebben de voorgebakken pc-wereld ingevoerd.
Ja, kinderen gebruiken de computer veel meer. Maar de computers van vandaag  zoals Windows pc's en Mac dwingen de gebruikers niet meer om maar ook eens "onder de motorkap" te kijken.

Kinderen die opgroeien met behulp van iPads, iPhones, tablets en alle andere toekomstige devices hebben geen reden om te weten of hoe en wat dat “ding” werkt. Ze maken zich ook niet eens meer zorgen over de verschillen tussen de opslag en geheugen.
Werken op een computer vereist geen kennis, bewustzijn of vaardigheid meer. Wat nog erger is, huidige apparaten stimuleren niet eens om nieuwsgierig te zijn over hoe het werkt.

Wat kinderen wel kunnen
Het is niet dat de jongeren dom zijn. Het is gewoon dat hun hele oriëntatie en ervaring wordt losgemaakt van de moeren en bouten van de informatica.Plus dat ook de werking van software totaal is losgelaten. In plaats daarvan zijn ze meer gericht op apps en diensten.
De meeste kinderen, tieners en twintigers weten veel over allerlei apps en diensten waar oudere gebruikers nog nooit van hebben gehoord en ze zijn vaak erg goed in het gebruik ervan.
En, onnodig te zeggen, jongeren zijn jong. Ze hebben de behendige geesten, hoge energie-en onverzadigbare nieuwsgierigheid, altijd een waardevolle troef.

Wat onderwijzers kunnen
Ik heb het nu steeds over jongeren, kinderen, leerlingen. Maar wat is je kennis als onderwijzer? Met de snelheid van een trein wordt alles digitaal gemaakt binnen het onderwijs, maar de kennis ontbreekt. Eigen onderzoek, op een aantal scholen in Almere en Zorginstellingen, geeft aan dat hier al de grootste winst behaald kan worden. Kennisnet is ook met een onderzoek bezig (2013) en dit zal niet veel anders zijn vermoed ik.

Waarom is dit is een probleem?

Psycholoog Abraham Maslow sprak over de wet van het instrument uitgedrukt in de zin : ´Als alles wat je hebt een hamer is, dan ziet elk probleem eruit als een spijker.
(bron: http://en.wiktionary.org/wiki/if_all_you_have_is_a_hammer,_everything_looks_like_a_nail)

Oftewel, als je bent opgegroeid met gebruikmaking van kant en klare apparaten, dan wordt elk probleem opgelost met een app of een op internet gebaseerde web2.0 service.

Laat ik een simpel praktijk voorbeeld geven:
Een bedrijf wilde voor een campagne in kaart brengen of de verzonden nieuwsbrieven en gevraagde response met hun bestaande email systeem wel het gewenste effect had.
De oplossing was om de gegevens te exporteren vanuit de maildienst en deze dan te plaatsen in een spreadsheet (Excel) om de vereiste analyse te doen.

Maar dit bedrijf kon/wilde dit niet doen. Het bedrijf wilde perse dat deze gewenste optie binnen hun bestaande email systeem uit te voeren was.
Het bedrijf was te vertrouwd met het werken met hun bestaande programma, maar kwam niet op het idee van het bouwen of gebruiken van iets nieuws.

En dit wordt een groeiend probleem

De overweldigende hoeveelheid en de gebruiksvriendelijkheid van de huidige applicaties en web gebaseerde services stimuleert niet de onderzoekende houdening  van de gebruikers.
Je moet juist stimuleren om de noodzaak om de computer te begrijpen of om creatief te zijn in het bouwen van oplossingen.

Het zal ook andere effecten te hebben.
Jongere gebruikers zullen steeds meer moeite hebben om een breed scala aan computerverschijnselen te begrijpen.

Zoals waarom een verwijderde Snapchat foto nog kan worden hersteld,art_snapchat-620x349.jpg

waarom de e-mail kan worden onderschept en hoe sociale netwerkactiviteiten nadelig kan uitpakken om aangenomen te worden voor een baan in de toekomst.

favreaugroping_clinton.jpg

Voor de leerkracht is dit hetzelfde het net geplaatst digitaal schoolbord  moet gewoon werken, klaar!.
Dat de bijbehorende pen een batterij nodig heeft of de computer een driver, dat zegt ze totaal niets.

Dit geeft een oorzaak  en gevolg uitkomst:
De oorzaak is dat de computers nu super eenvoudig te gebruiken zijn en ook steeds makkelijker worden in de komende tijd.

Het gevolg is dat nieuwere computers geen vaardigheden of kennis meer vereisen over  hoe computers en netwerken functioneren.

Als virtuele assistenten zoals Google nu al beter zijn in het beantwoorden van vragen voordat je ze vraagt, zelfs jou de mogelijkheid bieden om een vraag beter te formuleren, of al aanvullen.
eric-google.png

Waarom zal je dan nog moeite gaan doen?

(Natuurlijk, deze waarnemingen geld niet voor iedereen. Er zijn uitzonderingen op deze "stereotypen").

Dus wat is de oplossing?
PO / VO managers moeten gaan voor kennis, vaardigheden en aanpassende kwaliteiten op ICT gebied. Voor zowel Leerlingen als personeel.

 

De oplossing voor jongeren en "maatschappij" in het algemeen  is het onderwijs.
Software en Hardware ontwikkeling moet een belangrijk onderdeel zijn van het onderwijs, sterker nog verplicht worden.

PO:
Tegen de tijd dat kinderen van de basisschool gaan moeten ze de kennis hebben van hoe een programma werkt, waar je de opgeslagen documenten etc. kunt vinden, weten hoe de diverse office suites werken, mediawijs zijn en zich weten te handhaven op de digitale snelweg als lokale bronnen problemen opleveren (google doc, Skydrive, office365). Zelf het maken van een simpele website zou een waardevolle aanvulling zijn.

VO:
Leerlingen die met een diploma van de middelbare school gaan moeten dan in staat zijn om te weten hoe een Computer in elkaar zit, kleine netwerk problemen moeten ze kunnen oplossen en is staat zijn een uitgebreide website te onderhouden, naast alle reeds behaalde ict vaardigheden op de basisschool.


Een goed begin zou zijn om de mythe te doorbreken dat het gebruik van de iPads onze kinderen tot computer genieën maakt. Ook hier is een doorgaande en prikkelende leerlijn voor nodig.


Op mijn huidige werkplek een basisschool in Almere, zijn de door mij ontwikkelde ICT lessen al een groot succes vanaf 2003.
De lessen zijn voorzien van de mediawijsheid competenties opgesteld in 2005, hebben een doorgaande leerlijn en voldoen aan de DIM methode.

 

In dit zelfde  verhaal met meer details en bijbehorende competenties worden de scholen in Almere op de hoogte gesteld van dit al reeds succesvolle lesplan.

Wilt u nu al meer weten? Of nadere info  over het  invoeren van een structureel ICT lesplan?

Aangenaam mijn naam is
Eric Redegeld

2b079aa.jpg

eric@redegeld-e.nl

 

Gepubliceerd op 29/11/2013 - 11:06  - nee commentaar nee commentaar - Kijk naar? Lees reacties   Afdrukvoorbeeld  Print deze pagina

Basispoort de SOAP - Door Eric Redegeld

Hier onder de inhoud van de mail die ik ontving in juni

Citaat:

Basispoort
info@basispoort.nl [info@basispoort.nl]

Verzonden:  woensdag 12 juni 2013 18:47
Aan:
info@basispoort.nl
CC:
info@basispoort.nl
Bijlagen:
Basispoort_Basisinformatie~1.pdf‎ (139 kB‎)[Als webpagina openen]
Geachte mevrouw, meneer,

Belangrijk bericht! Vriendelijk verzoek dit goed te lezen.

U ontvangt dit bericht omdat u bekend bent als ICT-coördinator bij (minimaal één van) de uitgeverijen Malmberg, Noordhoff Uitgevers, ThiemeMeulenhoff of Zwijsen.

Komend schooljaar verandert er iets in de manier waarop deze uitgeverijen de toegang tot online methodesoftware regelen voor leerkrachten en leerlingen. Vanaf augustus 2013 wordt die toegang namelijk geregeld via Basispoort (zie www.basispoort.nl) 

Basispoort is een initiatief van Alberts Onderwijs, Heutink, KG & Rolf, Reinders Oisterwijk en genoemde uitgeverijen. Zij vormen de Stichting Basispoort.
Na de zomervakantie kunnen leerkrachten en leerlingen voor alle online methodesoftware van de eerder genoemde uitgeverijen inloggen met één gebruikersnaam/wachtwoord.

Als uw school gebruikmaakt van een netwerkomgeving van Heutink ICT, Reinders ICT, QL-ICT, Skool of Station-to-Station, is apart inloggen voor toegang tot de online methodesoftware zelfs helemaal niet meer nodig. Die omgevingen worden gekoppeld aan Basispoort.

Hetzelfde geldt voor de leerling administratiesystemen van Dot.ComSchool, Esis en Parnassys. De leveranciers van deze systemen hebben ook een koppeling met Basispoort gemaakt. Zo kan Basispoort de benodigde leerling-, leerkracht- en groep gegevens ophalen uit de schooladministratie. En bij veranderingen automatisch synchroniseren.

De komst van Basispoort is naar onze overtuiging een vooruitgang. Hierover informeren we u op dit moment kort. Na de zomervakantie ontvangt u uitgebreidere informatie en gebruiksinstructies. Wat u op dit moment zou moeten weten over Basispoort, leest u in de bijlage.

De belangrijkste punten op een rij:

·         Basispoort is een initiatief dat gerealiseerd is door uitgeverijen en schoolleveranciers.
Voor scholen zijn de diensten van Basispoort kosteloos.

·         Voor het gebruiken van online methodesoftware is inloggen via Basispoort straks de enige manier om toegang te krijgen. Uw school, leerkrachten en leerlingen moeten daartoe een account hebben bij Basispoort. Het aanmaken daarvan doet de ICT-coördinator en kost weinig tijd. De afgelopen jaren was u gewend om bij (vier) verschillende uitgeverijen methodesoftware in te richten. Onder andere door het uploaden van leerkracht- en leerling gegevens. Vanaf komend schooljaar hoeft u dat laatste nog maar één keer te doen: centraal, in de omgeving van Basispoort.

·         Enkele weken voor de start van het nieuwe schooljaar ontvangt u van Basispoort een e-mail, met daarin aanwijzingen om voor uzelf een account als beheerder van Basispoort aan te maken.

·         Nadat u uw account heeft aangemaakt, maakt u enkele Basispoort accounts aan voor collega’s die namens uw school ook het beheer van het Basispoort schoolaccount mogen doen. Bijvoorbeeld als u afwezig zou zijn.

·         Daarna maakt u Basispoort accounts aan voor de leerkrachten en leerlingen. Dat is erg eenvoudig als uw school gebruik maakt van de leerling administratie systemen van Dot.ComSchool, Esis of Parnassys. De leveranciers van  deze systemen hebben namelijk een koppeling met Basispoort gemaakt. Zo kan Basispoort de benodigde leerling-, leerkracht- en groepsgegevens ophalen uit deze systemen. En bij veranderingen automatisch synchroniseren.

·         Het is belangrijk dat het leerling administratie systeem (LAS) van uw school bij de start van het schooljaar correcte en actuele gegevens bevat van leerkrachten en leerlingen. Leerkrachten ontvangen de link om hun Basispoort account te activeren namelijk op het e-mailadres dat in het leerling administratie systeem is vastgelegd. Leerlingen hoeven hun account niet te activeren. Leerlingen ontvangen nooit mail van Basispoort.

·         Na upload van de leerling- en leerkrachtgegevens uit het leerling administratie systeem, zijn hun accounts bij Basispoort pas de volgende dag actief. Database veranderingen worden bij Basispoort namelijk ’s-nachts verwerkt.

·         Behalve het aanmaken van accounts, dient u bij Basispoort ook een beperkt aantal instellingen voor uw school goed te zetten. Deze handelingen zijn snel en eenvoudig uit te voeren. Alle applicatie-specifieke handelingen en/of inrichtingen in de online methodesoftware van uitgeverij, doet u zoals voorheen in de online omgeving van betreffende uitgeverij.

·         Vanaf juli 2013 staan relevante handleidingen en FAQ’s op http://help.basispoort.nl  Het gebruik van Basispoort is eenvoudig.  Na het uitvoeren van bovengenoemde voorbereidingshandelingen bent u eigenlijk klaar voor de rest van het schooljaar.

Wat vragen wij van u?
Op dit moment niets, behalve het controleren van uw gegevens.
Bent u niet (langer) de ICT-coördinator? Of wilt u dat Basispoort de informatie voor ICT-coördinatoren aan een collega verzendt? Stuur ons dan s.v.p. een e-mail terug met de gegevens van die persoon. Met het e-mailadres van die persoon zoals op school gebruikt.

Na de zomervakantie ontvangt u nadere informatie en gebruiksinstructies.

 

Met vriendelijke groet,

 

Jan Willem Besteman

Algemeen secretaris Stichting Basispoort


Stichting Basispoort
info@basispoort.nl / www.basispoort.nl

Einde citaat

 

Na deze mail ben ik gelijk in de pen gekropen en heb al aardig wat inside informatie gekregen over wat mij(ons) te wachten stond, helaas was testen er nog niet bij maar rode draad was wel dat info best wel summier was.

 

En toen was het twee weken voor aanvang school.

Wat bleek, ESIS was nog helemaal niet zover as we speak moet deze koppeling nog steeds komen(1 september)

Toegang die makkelijk zou moeten zijn was niet zo makkelijk. een aantal ICT coördintatoren zijn al door hun ict taak uren heen
En dat gelijk al in de eerste week??

Helpdesk is alleen via email te bereiken en als je dan antwoord krijgt komt deze eigenlijk van 1 van de partners terug(malmberg, zwijsen etc)

Wat is er nu gaande, de opzet is mooi maar is het wel goed onderzocht en uitgewerkt. onze leerling gegevens zijn ondergebracht bij 1 organisatie waar alle methode leveranciers dan bij kunnen?

Als school ga je in zee met een leverancier, daar kies je voor en dan wil je niet dat al jou gegevens ook bij de andere leveranciers bekend zijn.

Wie controleert dit?

En gelukkig hebben we Twitter

Samen met wat andere heb ik mee geholpen scholen toch online te krijgen, maar is dit wel mijn taak? termen als gekke henkie vielen al maar je doet het toch terwijl ik als ZZP dit eigenlijk in rekening had moeten brengen.

We gaan nu week twee in en langzaam aan is heel Nederland weer naar school en gaat de SOAP weer verder

Aflevering 2

ESIS ook gekoppeld.

Tot ziens

 

 

 

Gepubliceerd op 25/08/2013 - 22:38  - 2 commentaars 2 commentaars - Kijk naar? Lees reacties   Afdrukvoorbeeld  Print deze pagina

200(+) twitter toepassingen - Door Eric Redegeld

Aanvragen om contactpersonen te beheren:

Twitter Vrienden Network Browser http://www.neuroproductions.be/ Twitter_friends_network_browser /  Om te navigeren door je contacten, zie contacten van je contacten, enz.

Refollow http://refollow.com/ Wie volgt u, wie niet, wie is meer of minder actief, wie is profielfoto ...
Twitterkarma http://dossy.org/twitter/karma/


Friendfollow http://friendorfollow.com/ Om te zien welke contacten u volgen en wat niet

Twitblocker http://www.tangerineworks.com/twitblocker/   Om met een klik slot naar eender welk twitteraar die nog steeds tweet

Twitterles / Chirpstats http://twitterless.com/ U kunt de evolutie van uw contacten te zien, zien wie gestopt na u, beheren ...

TFFratio http://tffratio.com/Default.aspx Relatie tussen uw volgelingen en uw volgers

Tweeb: http://www.tweebapp.com/ Toepassing op de iPhone contactpersonen te beheren

Nuttige programma's om uw dag te beheren tot dag op twitter

Twitlonger http://www.twitlonger.com/ Om lange teksten op twitter schrijven

Twitzer http://shorttext.com/twitzer.aspx   Firefox-extensie op te nemen twitter teksten langer zijn dan 140 tekens

Twonvert http://twonvert.com/ Om je twits sms taal om te zetten, zodat je fit meer informatie
Twi8r http://www.twi8r.com/ Zet uw twits in het Engels sms
Twitter Tim.es http://www.twittertim.es/ We maakten een krant van nieuws en blogs van uw contacten twitter
Tweet O'clock http://tweetoclock.com/ Het vertelt je hoe laat het beste is voor u om tweet
Wanneer tweet http://www.whentotweet.com/ Het vertelt je hoe laat het beste is voor u om tweet
Twitticious http://github.com/alx/twitticious Om links Del.ici.us importeren
Twitter meer http://twittermass.com/   om verbinding te maken met uw publiek op twitter
Twuffer http://twuffer.com/ te programmeren en schema tweets
TweetDeck http://www.socialoomph.com/ te programmeren en schema tweets
Tweet Brain http://www.tweetbrain.com/ Om vragen te stellen en antwoorden krijgen
Topify http://www.topify.com/ Om twitter beheren van uw e-
Twitzap http://twitzap.com/ # Wat% 27s% 20Happening   Om twitter beheren: twitter te delen door kanalen
Twitzu http://twitzu.com/ Om uw merk te promoten, te maken aanbiedingen, promoties ..
Groep Tweet http://www.grouptweet.com/ om tweets te sturen in prive alleen voor een bepaalde groep van volgelingen
Twitpic http://twitpic.com/ delen van foto's
Vergeet niet om te melken http://www.rememberthemilk.com/services/twitter/ Denk aan de melk toe te voegen als een vriend, kunt u uw taken uit twitter, vergadering waarschuwingen, enz..
Twitwall http://twitwall.com/ naar tweet video's, widgets, foto's, mp3, podcast ...
Lokale Twitter http://www.twitterlocal.net/ Om tweets filteren op locatie
Twitter Eyes https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/10415/ Voor Firefox, en het tellen van je personages en verkort uw zin als u meer dan 140
Twilert http://www.twilert.com/ En ontvang meldingen zodra u noemde, en bij de benoeming van een "keyword"
Tweet Alarm http://www.tweetalarm.com/ En ontvang meldingen zodra u noemde, en bij de benoeming van een "keyword"
Twittertunes https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/4994/ pluggin Firefox naar uw muziek te delen
TweeShot http://www.tweeshot.com/ Hiermee kunt u screenshots van websites te maken en deel ze op de tijdlijn
Readtwit http://www.readtwit.com/Genereert RSS-links gebruikers selecties in je volgende. Het laat ook kiezen de frequentie van de update
Tweet Tree http://www.tweetree.com/ Organiseer twitter gesprek bomen om het gemakkelijk te visualiseren
Toepassingen op hashtags volgen

Tweetwally http://www.tweetwally.com/ Erg handig voor het bijhouden van gebeurtenissen
Hashtags http://hashtags.org/ Tracking hashtags in real-time
Tagal http://tagal.us/login Zoek naar en opnemen hashtag hashtags
Aanvragen voor monitoring, (merk, trends, conversatie ...)

Twitter Grader http://twittergrader.com/ Gauge invloed op twitter
Tweetbuzzer http://www.tweetbuzzer.com/ Om uw merk te volgen op Twitter (vereist goedkeuring)
Tweet Efect http://tweeteffect.com/ om te weten welke van uw tweets sommige fans gestart / gestopt na je
Twitter Analyzer http://www.twitteranalyzer.com/ Het biedt statistieken over het gedrag van uw contacten: die schrijft over u, wie je retwittea ...
Klout http://klout.com/ Invloed Meter
Twitter Counter http://twittercounter.com/ Twitter statistieken voor het toezicht, de sociale knoppen toe te voegen aan websites
Twitalyzer http://www.twitalyzer.com/index-b.asp Meet impact, betrokkenheid, invloed, activiteitenverslagen ... In eenvoudiger gratis versie of betaalde met meer functies
Tweet Meme http://tweetmeme.com/Informatie over het nieuws, de meeste retweeted memes. Hiermee kunt u zoeken in categorieën
Tweet Stats http://tweetstats.com/ Statistieken over uw tweets
BackType http://www.backtype.com/ Om te vinden wat mails van een web of blog vermeld
Crimson Hexagon http://www.crimsonhexagon.com/whitepaper/ Network Monitoring (andere netwerken naast twitter)
Twitturly http://twitturly.com/
Tinker http://www.tinker.com 
Insttant http://insttant.com
Tweetlytics http://www.tweetlytics.com/ 
Mentionmap http://apps.asterisq.com/mentionmap/ # 
Bantamlive http://www.bantamlive.com/
Topsy http://topsy.com/ 
Chartbeat http://www.chartbeat.com 
Tweetbeep http://www.tweetbeep.com Ontvang e-mail telkens u noemt, of uw bedrijf ..
Monitter http://www.monitter.com
Twitstats http://m.twitstat.com/ Het vertelt de meest gebruikte zoekwoorden in de laatste 500 tweets
Retweet Radar http://www.retweetradar.com/ Om de tijd RT tweets te volgen
Twitter holic http://twitaholic.com/ Gebaseerd op het aantal volgelingen, die de leider is, zegt
Twinfluence http://twinfluence.com/ 
Trendistic (twist) http://trendistic.com/ Om trends in twitter te zien
Tweet Rush http://tweetrush.com/ Statistieken op twitter
Twitscoop http://www.twitscoop.com/ Om de tweets te volgen over een persoon, object of gebeurtenis
Tweetswitch http://tweetswitch.com/(In Beta) kan sturen twits van IM of e-mail. Werkt met AIM, Gtalk, Yahoo! Messenger, ICQ en Windows Live Messenger.
Tweetreach http://tweetreach.com/ Handig om te zien hoe dit is een onderwerp op twitter (hoe we er over praten, wat zijn de meest in het omgaan twitter ...
Twitrratr http://twitrratr.com/Om onderwerpen of merken te bewaken. Maakt onderscheid tussen tweets positief, negatief en neutraal in termen van zoekwoorden. Zeer nuttig voor politieke campagnes
Ad.ly Analytics http://analytics.ad.ly/
Twemes http://twemes.com/ Om twitter memes zoeken
Retweetist http://retweetist.com/ Vind de meest populaire RTs
Twitter Clients

Tweetdeck http://www.tweetdeck.com/desktop/ Desktop Application
Hootsuite http://hootsuite.comMijn favoriete web en mobiel, voor twitter, fb, lnkedin beheren .. Hiermee kunt u een account wordt beheerd door meerdere mensen.
Seesmic http://seesmic.com/
TwitterFox h ttp :/ / www.echofon.com/twitter/firefox/ Firefox-browser plugin
Twitbin http://www.twitbin.com/ Firefox-browser plugin (twitter wordt gezien op de linker balk, waar de geschiedenis)
Twitteroo http://rareedge.com/twitteroo/Laat geen antwoord, of stuur DM .. Het verschil is dat je het kunt doen semi-transparante, aan nieuwsgierige ogen te voorkomen
Ourtweet http://www.techhit.com/TwInbox/twitter_plugin_outlook.html Om twitter te gebruiken vanuit Outlook
Twitterrific http://iconfactory.com/software/twitterrific Twitter for Mac, iPhone ..
Gwiber http://gwibber.com/ Client voor Linux (ook voor facebook en nog veel meer)
Hahlo http://hahlo.com/ Voor Iphone
Twittai http://www.twittai.com/ Mobiele applicatie
Twitlet http://www.hs.facebook.com/pages/Twilet/360968115684 mobiele applicatie (enigszins beperkt)
Tiny Twitter http://www.tinytwitter.com/ Mobiele applicatie (slechte uitzicht)
Twhirl http://www.twhirl.org/ 
Splitweet http://es.splitweet.com/ Managing veel twitter accounts, en om een ​​merk te monitoren
TwitterBar http://spatialviews.com/twitterbar/ Om tweet van firefox adresbalk
iTweet2 http://itweet.net/web/ Voor iphone (Integreert met Safari)
Tikitwit http://sourceforge.net/projects/tikitwit/ Voor Mac, die synchroniseert met iChat twitter
Tweetiez http://www.tweetiez.com/ Werkbalk voor het beheer van twitter van de operator
Twittermail http://twittercounter.com/pages/twittermail om twitter update door het sturen van een mail naar je Twittermail
Twitterfone http://www.twitterfone.com/ Om spraak mensajescon sturen naar twitter vanaf uw telefoon
Pocket Tweets http://pockettweets.com/ voor iPhone
Twitter berry http://www.orangatame.com/products/openbeak/ Voor blackberry
Twitxr http://twitxr.com/ Foto's delen op twitter van telefoon (ook dient om Facebook, Picasa, ...)
Slandr http://m.slandr.net/login.php?return=/index.php 
Twitter2go http://twitter2go.com/ Voor mobiele, zeer eenvoudig in gebruik
Tapulous http://tapulous.com/twinkle/ Om te updaten twitter vanaf uw telefoon, foto's uploaden, bekijken contacten die dicht ...
Twittelator http://www.stone.com/Twittelator/ Voor iphone
TwitterFon http://www.echofon.com/twitter/iphone/ Voor iPhone en iPod
Tweetr http://www.tweet-r.com/
Vernietig twitter http://destroytwitter.com/ Downloadable
Spaz http://getspaz.com/ # downloaden Downloadable mobiele of desktop
Snitter http://getsnitter.com/ installeren voor desktop
Power Twitter https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/9591/ Toepassing firefox die functies toevoegt aan de Twitter-interface als YouTube, Flickr, TwitPic, Google Maps, song.ly,
Media Funnel http://mediafunnel.com/   Hiermee kunt u een account wordt beheerd door meerdere mensen
Marketeer Objetctive http://objectivemarketer.com/ Multichannel, De pago.Permite creëren campagnes en meet het effect van de teksten
Peopleborwsr http://www.peoplebrowsr.com/ Hiermee kunt u een account wordt beheerd door meerdere mensen, met goede statistieken
CoTweet http://www.cotweet.com Als u meerdere accounts te beheren, maakt keyword analyse en monitoring tools heeft
Twentyfeet https://www.twentyfeet.com/ voor Twitter, fb, youtube en bit.ly
Media Funnel http://mediafunnel.com/
Toepassingen om te weten wie stopt met je volgt

Gepubliceerd op 15/04/2013 - 16:11  - nee commentaar nee commentaar - Kijk naar? Lees reacties   Afdrukvoorbeeld  Print deze pagina

Ghostbuster: schijnveiligheid en valse beloften - Door Eric Redegeld

Ghostbuster: schijnveiligheid en valse beloften

 

ghostbuster.png

"Sluit u aan bij de kruistocht tegen cyber pesten en cyber misbruik en bescherm de leerlingen van uw school tegen de gevaren van Social Media." Deze zin is afkomstig van de website Ghostbuster.org. De organisatie achter de website gaat op 15 januari een gratis 'softwareprogramma' lanceren. Met als claim dat kinderen minder gevaar gaan lopen bij het gebruik van sociale media. Eric Redegeld en Erno Mijland namen de website onder de loep.

We begrijpen uit de informatie dat de software van Ghostbuster op een computer geïnstalleerd wordt en dat vervolgens kinderen die deze computer gebruiken beschermd worden, bijvoorbeeld bij situaties van cyberpesten of als ze benaderd worden door loverboys. Kinderen kunnen bij vervelende ervaringen op een knop drukken, waarna bijvoorbeeld de ouders gewaarschuwd worden. Wat de software verder precies doet wordt niet goed duidelijk.

Wij hebben ernstige bedenkingen bij de claims die Ghostbuster maakt.

Allereerst doet de website bij ons alle bellen rinkelen, waarvan we willen dat die gaan rinkelen als onze kinderen een dergelijke website tegenkomen. Erno: "We leren leerlingen kritisch te kijken naar wat ze op het internet wordt verteld en aangeboden. Als we de website van Ghostbuster bekijken zien we allereerst veel rammelende tekst, vol met taalfouten. Alsof een Engelstalige tekst kritiekloos met Google Translate is vertaald. Altijd een signaal om extra alert te zijn. Daarnaast komen we in de tekst claims tegen die niet realistisch zijn. Zo stellen de makers: 'Twitterberichten komen (...) niet meer in zoekmachines terecht.' We weten van Twitter, Facebook en andere sociale media-platformen dat het publiekelijk verspreiden van eenmaal gedeelde informatie niet te voorkomen is. Een in vertrouwen gedeelde foto kan altijd door de ontvanger worden doorgeplaatst op een openbaar platform. En dus zijn we heel benieuwd hoe de software een en ander kan voorkomen. In de teksten lijkt vooral ingespeeld te worden op de angsten die er bestaan over sociale media onder ouders en leraren die minder goed thuis zijn in de materie. Dat dient geen enkel doel. Angst is een slechte raadgever.

smartphones-infuus.jpg

Verder betreft het software voor op de computer. Kinderen gebruiken sociale media echter vooral op hun smartphone of op een tablet en menig huis staat tegenwoordig vol met computers. Hoe gaat dat werken? Tot slot: de software wordt gratis aangeboden. We leren kinderen zich altijd de vraag te stellen waarom iets gratis is. Een antwoord op die vraag vinden we niet op de website van de organisatie."

Een andere bedenking is dat je niet met alleen een stukje software kinderen kunt beschermen tegen de potentiële gevaren van sociale media. Eric: "Wij leren de kinderen op de Zevensprong Almere structureel omgaan met alle nieuwe media. Ons motto is: 'Alles wat een kind nodig heeft om vanuit het klein, in een vertrouwde en boeiende omgeving, te bouwen aan een grote toekomst.' Op school werken we al sinds 2003 succesvol zonder enige filtering of blokkade. Sinds die tijd werken we vanaf groep 4 tot en met 8 aan de ict-vaardigheden van de leerlingen: het heeft van de kinderen wakkere internauten gemaakt. We moeten wel zelf constant in beweging blijven om de aansluiting te houden bij de actualiteit. Het is heel simpel: we leren kinderen om zich veilig te bewegen in het verkeer, we leren ze goed schrijven en rekenen. Je weg vinden in de digitale wereld hoort daarbij. Mediawijsheid leer je niet met software, maar door zelf te leren nadenken en dat te blijven doen.'

als-wij-niet-willen-nadenken.jpg

We zijn benieuwd naar de werking van de software. Hoe worden berichten tegengehouden, hoe controleer je wie wie is, hoe open is het gebruik van de sociale netwerken nog? Eric: "Ik chat al jaren (met toestemming) met de kinderen op mijn school en dan echt niet als alleen maar als meester Eric. We werken met Habbo Hotel, Panfu, Twitter, Facebook, MSN enzovoort. Ik heb ondertussen 33 nicknames en gebruik deze op een educatieve manier om de kinderen bewust te laten worden van het feit dat ze altijd moeten blijven nadenken.

We zijn er niet op uit initiatieven plat te branden die op zich een lovenswaardig doel hebben: het beschermen van onze kinderen. We vinden wel dat je reëel moet zijn en niet iets moet beloven dat je niet waar kunt maken. We nodigen de makers van Ghostbusters graag uit meer uitleg te geven en te reageren op de hierboven gestelde vragen.

Erno Mijland (trainer/adviseur/onderwijsjournalist) en
Eric Redegeld(mediacoach/ict-coördinator)

Deze blog is tot stand gekomen naar aanleiding van een discussie op Google+. De auteurs hebben de tekst gezamenlijk geschreven door te werken met Titanpad.com.

Gepubliceerd op 11/01/2013 - 19:36  - nee commentaar nee commentaar - Kijk naar? Lees reacties   Afdrukvoorbeeld  Print deze pagina

Social Media in het onderwijs - Door Eric Redegeld

Social media in het Primair onderwijs

image07.jpg

 

Dit stukje schrijf ik na aanleiding van een Twitter bericht van Daphne van Roon @daphnevanroon

image01.png

 

Bovenstaand brengt me dan weer even terug naar het begin van mijn loopbaan.

Computers werden massaal de scholen binnen gesleept, In Almere(waar ik werk) via Almere Kennisstad en onze scholengroep deed dit in samenwerking met een project genaamd Eboat.

Over het wel of NIET... werken van bovenstaand wil het nog wel een andere keertje schrijven.

image06.jpg

Lang verhaal kort maken. we hadden de computers staan vervolgens werden er met die dingen niks gedaan.

we spreken 2003.

Dit feit sprak mij echt niet aan, ik ben namelijk van mening dat ICT met alles wat daar bijhoort ook in het basisschool pakket hoort. en niet als een paar uurtjes i.v.m een project.

Koe bij de horens gevat en de toenmalige directeur een gedegen ICT les plan/pakket overhandigd.

Resultaat, 2012 we zijn een ICT-basisschool en profileren ons door gedegen ict onderwijs.

Dit betekend dat alle groep om de week ICT lessen krijgen volgens rooster.

Daarnaast doen we projecten met buitenlandse scholen middels de portal eTwinning.net

 

Even terug naar de topic, social media in het onderwijs. Dit bestaat al heel lang, kennen jullie de Bulletin Board System (BBS) nog? en de clubs van hetnet media 2004/2005

 

Ook een soort social media. Alleen niet zo hot als nu en zo massaal toegankelijk en dat is wat er nu gaande is.

Iedereen kan er gewoon op en bij.

Daar moet je als basisschool wat mee doen en niet de afwachtende houden blijven houden wat dan ben je al weer 5 passen te laat.

Op de basisschool leer je rekenen, lezen, taal, spelling, WO etc en als het aan mij ligt ook ICT.

En dit doe je niet met filtering door je netwerk dicht te timmeren.

Vind ik schijnveiligheid en niet respectvol naar de kinderen toe. je laat ze dan los na groep 8 in de wijde wereld en kunnen dan ineens wel overal op?. Jij kunt dan als school zeggen wij hebben alles aan veiligheid gedaan, maar ja de boze wijde wereld he. ? heel vreemd vind ik dat.

Denk je even na dit is ook niet meer van deze tijd, want hoe ga je al die mobiele device dan filteren?

image05.png

Ik werk op O.B.S de Zevensprong en wij geven de kinderen hier vanaf groep 5 tot 8 structureel ICT lessen.

Lessen worden opgebouwd en aangepast aan de tijd, we kunnen dan ook spreken van een dynamische ICT les.

Zo kun je zeker zijn dat de kinderen leren wat echt van deze tijd is.

 

Als Mediacoach gebruik ik in de lessen ook social media en ik doe dit stap voor stap en onder begeleiding.

 

We gebruiken Maxclass.com voor de interactie na schooltijd, kinderen en ouders kunnen daar terecht praten over van alles, huiswerk en opdrachten vinden en chatten.

image04.jpg

Hier zit een controlerende functie en leerzame functie achter.

Kinderen zijn sociaal, leren hoe ze bestanden en foto's moeten up en downloaden maar ook hoe ze moeten omgaan met elkaar als ze online zijn. Dit betekend dat er inderdaad soms wel eens dingen fout gaan op de chat.

 

Tijdens de lessen word hier dan op ingegaan en ik laat ze zien dat alles wat je doet of zegt op internet blijvend is. We kunnen alles dan ook terug lezen.

Kinderen vinden dit fijn, ze zijn via een Veilige omgeving toch sociaal bezig en bereiden zich via deze weg dan ook voor voor de echte sociale online wereld.

De zelfde veilige omgeving hebben we ook voor buitenlandse projecten, ook hier eigenlijk zelfde als Maxclass maar dan via etwinning.net

image00.png

Hier zijn de kinderen dan sociaal bezig met Europese kinderen uit diversen landen. Hier komt ook weer het Engels aan bod en kinderen leren door via Skype en zelf gemaakte filmpjes sterker in hun schoenen te staan en komen er achter dat Engels spreken tegen andere helemaal niet eng is.

image08.gif

Twitter gebruiken we voor de nieuws verspreiding en voor projecten onder begeleiding.
B.v.b Reken les met Twitter, door mij zelf aangemaakte oplopende leerling account(minimale leeftijd is 13) zoals b.v.b leerling1 etc deze worden via kaartjes uitgedeeld en via een afgesproken # doet de leerkracht reken oefeningen.

Voordeel, kinderen die normaal niet zo reageren zijn dan soms ineens wel de snelste met antwoorden. plus we gebruiken de mobieltjes en tablet voor educatieve doeleinde.

Door het gebruik van zelf gemaakte Twitter account heb je wederom de controle in eigen hand en kunt dit dan weer bij sturen. En de kinderen leren hoe twitter werkt.

 

Facebook gebruiken we ook voor de nieuws verspreiding en dit blijven we gewoon ook doen.

image03.png

 

In de ICT lessen wordt dit wel behandeld en we laten zien hoe de diverse instellingen werkt. Facebook is eigenlijk niet echt geschikt voor educatief gebruik(vind ik) en wordt gebruikt als ventileer platform van alles wat jij doet.

 

image02.jpg

We leren onze kinderen dan ook na te denken bij wat ze online zetten, en het is wel van belang dat je dit ook telkens herhaaldelijk in je lessen verteld, doe dit met voorbeelden van hoe het wel, en niet moet (facebook feestje)

 

Rode draad is dat we de kinderen bij brengen wat er allemaal is, dat je niet alleen met Microsoft Word een document kunt maken maar dit ook kan doen met Libreoffice. Dat je niet zomaar een plaatje van internet pakt maar gericht zoekt op vrije plaatjes of beter, dit zelf maakt met Paint, of Paint.net

 

Bovenstaand is bij ons vastgelegd in een ICT beleidsplan en we hebben ook een (gezond verstand) sociaal mediaplan.

Het is zoals met alles, je moet uitkijken en opletten. oversteken doe je ook door links en rechts te kijken en we weten allemaal dat rijden met een slok op ook niet gaat.

Dus nadenken en uitkijken online moeten we ook doen.

 

Voor een goede werking dien je goede afspraken te maken.

 

Twitter voor nieuws verspreiding en projecten(volgen van andere hoeft niet)

Facebook voor nieuws verspreiding(geen mensen accepteren als vrienden, houd dit gescheiden en is niet nodig)

Youtube voor je schoolfilms, let hier bij op dat je dan verborgen linken maakt en dat je duidelijk een scheiding maakt tussen wat kan wel openbaar en wat niet.

Maxclass voor een veilige en sociale omgeving

Etwinning voor een veilige sociale Europese omgeving.

Website met alleen een vermelding naar je eventuele social media pagina’s waarom? stel dat er wat gebeurt en je hebt besloten om een social media pagina als website te gebruiken en je moet deze dan op zwart zetten heb je een probleem. Dan heb je gelijk helemaal niets meer.

 

Wat ook van belang is dat je de gegevens laat posten door één iemand, dit kan een directeur zijn, Administratie of zoals bij ons door mezelf als zijnde Mediacoach.

Ook dat voorkomt problemen.

Even een extra opmerking Maxclass kun je ook inzetten voor je ouderbetrokkenheid.

Zo hebben we in Maxclass een Ouderraad afdeling, Medezeggenschap en sinds kort een (ouder)communicatie afdeling.

 

Bovenstaand kan een succesvol effect hebben voor je school.

http://redegeld-e.nl/img/portfolio/didactief-nieuws-2012_01.png

http://redegeld-e.nl/img/De-Zevensprong-wint-internationale-prijs---Almere-DEZE-WEEK-074419.png

http://www.almerevandaag.nl/almere/article15714913.ece/De-Zevensprong-digitaal-met-Poolse-school

 

Gepubliceerd op 17/12/2012 - 11:15  - nee commentaar nee commentaar - Kijk naar? Lees reacties   Afdrukvoorbeeld  Print deze pagina

Inspireren, innoveren en doen! - Door Eric Redegeld

Inspireren, innoveren en doen!


Dat was de titel van deze middag 13-12-2012 bij IT-Works in Etten-Leur.
Tijdens deze middag was de heer Michael van Wetering, manager Innovatie bij Kennisnet aanwezig.
komt veel bij  onderwijsinstellingen en volgt alle trends en ontwikkelingen op het gebied van Onderwijs en ICT op de voet.

Waar ging zijn verhaal over?
Persoonlijke leeromgeving en de relatie met BYOD, Cloud computing en social media. ‘Leren overal’ is het motto!
Frappant was dan wel dat bij een vragen rondje publiek, een dame voluit vertelde dat ze overal kon werken thuis, op het werk en en met alles wat ze mee nam aan devices en dat Michael daar al jaloers op was want hij moest eerst MAC adressen doorgeven voordat hij überhaupt dan zijn werk kon gaan doen?. Dan valt bij Kennisnet al veel winst te behalen.


Want zoals de tweede spreker die middag Eduard Beck Sector Manager Education bij Microsoft  zo mooi vertelde dat zijn directeur ooit zei.


“je gaat niet naar je werk, je bent aan het werk”


Is dat niet iets waar we ook langzaam naar toe gaan? we kunnen het dan wel hebben over Twitter spreek uren?


Quote;
Rein Kroon @eRKa58
Leuk voorbeeld: via e-mail reageren leerlngen niet, via twitter wel. Twitterspreekuur voor leerlingen of ouders #itwnl#BIC2BIC
einde Quote.


En dat we daar dan via Twitter weer ongezouten op reageren, feit is dat werktijden al lang zijn losgelaten. bestaat er nog een echte 9 tot 5 baan?
Hoeveel leerkrachten zijn nog tot 20.00 bezig met leerlingen/studenten?, 1 aanwezige vertelde "ook ik werk van 08:00 tot 20:00". Afspraken maken we zelf. Straks ook de lessen?

We worden steeds vrijer en gaan mobiel werken. Tijdens de rondleiding door het mooie IT-Works gebouw zei de persoon ook ik moet een aantal uur per jaar halen en een target. Hoe en wat is mijn probleem.
Daarnaast hebben we geen vaste plekken, je komt zoekt een plekje op en gaat aan het werk en dit kan zomaar naast de directeur zijn.
Goede instelling, een oud directeur van mijn school zei ooit eens “wij zijn de kinderen, de kinderen zijn wij”
geen eilandjes maar als er stront is dan ook samen scheppen.

Over de werktijden had Eduard Beck van Microsoft ook nog een verhaal over de 1040 school  en het wel of niet loslaten van dit plan.


Hoeveel van die “aanwezige uren” is dan effectief?


En het mooiste is zijn verhaal over het loslaten. wat vertrouwd is nu eens niet gaan doen maar totaal anders.
Hij gaf als voorbeeld Windows 8 waar b.v.b de start knop helemaal verdwenen is. Voor mij als fervent Linux gebruiker niet zo bijzonder maar kan zijn denk en werkwijze wel waarderen.


Want alleen door los te laten kun je soms weer verder komen.


Ik zelf zie ook heel veel heil is samenwerken.
Waarom alleen maar betaalde software gebruiken en dit niet samen doet met Opensourcesoftware. Verruim je blikveld en kijk eens wat voor jou instelling geschikt is.

Michael van Wetering en Eduard Beck meldden dit eigenlijk al, software en device maakt bijna al geen verschil meer. alles gaat al bijna standaard werken op de verschillende device’s doe je daar niet aan mee dan graaf je je eigen graf.


Wat komt er nu eigenlijk kijken bij de invoering van tablets in de klas? daar heb ik nog geen duidelijk antwoord op gekregen. wordt bestookt met berichten over de Steve Jobs school en nu vandaag pas een berichtje of ik wil helpen met het in kaart brengen van apps? via o4nt.nl. en te beoordelen of ze in het onderwijs behoren.

Eerste wat ik dacht was had je al moeten en kunnen weten, en tweede was we creëren een probleem, en we laten anderen dit voor ons oplossen.

Terug komend op de spreker Eduard Beck die het had over een cadeau(alle nieuwe apps, devices etc) je gaat dan eerst een cadeau geven en vervolgens ga stukjes afpakken door te melden dat je dit, dit en dit niet mag gebruiken.

Wat ik het meeste dan weer mis is hoe passen we onze huidige bestaande methode in de BYOD toe.


Inspireren, innoveren en doen!

ik doe dit soms anders om
Doen;
Omdat het kan, het er is, het werkt en motiveert tot.
Innoveren;
Door te gebruiken wat er gewoon al is en dit te combineren. Innoveren hoeft niet altijd iets niets te zijn, twee bestaande programma’s kunnen samen nieuw zijn.
Inspireren;
Waarom dit als laatste ?, dit kost het meest energie en gaat weer ten koste van de eerste twee. regels is dat als je eenmaal “doet” door te “innoveren” je de rest vanzelf “inspireert”

Deze middag een aantal Twitter collega’s gezien, hopelijk zijndeze gemotiveerd met mijn verhaal en ik ben dat zeker weer door alle aanwezige vrienden met de zelfde passie.

Eric Redegeld

Gepubliceerd op 13/12/2012 - 20:41  - nee commentaar nee commentaar - Kijk naar? Lees reacties   Afdrukvoorbeeld  Print deze pagina

Social Media in het PO(groep 1 tot 8) - Door Eric Redegeld

Op Facebook is een discussie gestart over het invoeren/gebruiken van social media in het basisonderwijs.

Veel Scholen zien vooral de negatieve zijde van social media. Incidenten zoals cyberpesten of negatieve berichtgeving over de school op Hyves, Facebook of Twitter hebben scholen, leerkrachten en directie angstig gemaakt.

Maar toch heerst op basisscholen het gevoel 'iets te moeten doen met social media'. Deze instelling, niet willen maar wel moeten, is alles behalve productief. Scholen moeten inzien hoe social media in hun voordeel kunnen werken. Leerlingen gebruiken social media en andere online tools al voor allemaal verschillende doeleinden in het dagelijks leven, Maar de scholen staan hier niet voor open en sommige negeren dit zelfs. Scholen en leerkrachten raken hierdoor te ver verwijderd van de belevingswereld van leerlingen.

Toverwoord hier is ook profileren.

Scholen kunnen zichzelf veel sterker online profileren. Waarom wachten totdat een van de ouders of leerlingen een (positief of negatief) bericht online zet? immers de zoektocht naar een school begint al op Internet. Naast een helder profiel van de school is het ook leuk om bijvoorbeeld een filmpje te vinden of het laatste nieuws te kunnen volgen via Twitter.

Ik zelf ben super actief, heb ICT lessen geschreven met daarin meegenomen mediawijsheid, dit wordt structureel ingevoerd vanaf groep 5 volgens een gedegen plan. 

Veilige portals zoals Maxclass voor de klas na schooltijd met daarin de mogelijkheid tot chat, plaatsen en opzoeken van documenten en communicatie tussen leerlingen en ouders en eTwinning voor de communicatie tussen landen in Europe laten de kinderen al goed beleven wat social media inhoud maar dan nog in een veilige omgeving.

Nog uit te voeren taken zijn werkstukken maken met b.v.b WikiKids, waarbij leerlingen moeten samenwerken en elkaar verbeteren; elk leerjaar een eigen blog welke ze zelf beheren en managen(baas over je eigen profiel).

Social media zouden vervlochten moeten zijn met het onderwijs. Behalve het verrijken van de leerstof en het leren omgaan met handige online tools is het ook van belang dat leerkrachten aangeven wat wel en wat niet kan. Het begeleiden van leerlingen, aangeven wat handig is om te delen en wat niet, moet onderdeel van de lesstof worden.

Dat dit goed kan heb ik bewezen met mijn huidige werkgever O.B.S de Zevensprong(www.zevensprong.asg-almere.nl) deze is al vanaf 2003 actief met ICT en de resultaten zijn goed, je kunt bij ons met recht zeggen een leerling op de Zevenspong is mediawijs.

Eric Redegeld

Gepubliceerd op 09/12/2012 - 21:37  - 1 commentaar 1 commentaar - Kijk naar? Lees reacties   Afdrukvoorbeeld  Print deze pagina

Social surfen met Rockmelt - Door Eric Redegeld

Sociaal surfen met RockMelt
Het internet is weer een nieuwe browser rijker.

(bron: http://demediamaatschap.nl)

Sociale browser RockMelt is opgebouwd rond Facebook en staat al bekend als de Facebookbrowser. Toch is het eerder een sociale netwerk browser. RockMelt is gericht op het delen van content via verschillende netwerken, maar ook voor het bijhouden van belangrijke sites. Nieuwe updates worden automatisch gemeld en alle sociale netwerkfuncties worden bij het aanklikken met een pop-up over de browser heen gelegd. Content kan gemakkelijk gedeeld worden naar de verschillende social networks.

Omdat er via Facebook moet worden ingelogd om gebruik te kunnen maken van RockMelt, worden de gegevens in de cloud opgeslagen en kan een gebruiker iedere keer zijn eigen, gepersonaliseerde versie van de browser gebruiken. Browsing just got social:


Het eindoordeel na een grondige test

De browser is gebouwd op Chromium, de open source variant van Chrome, wat betekent dat RockMelt het uiterlijk en de snelheid van Chrome heeft meegekregen. En dat werkt erg prettig, met name het delen van content is zeer eenvoudig. De integratie van social networks oogt niet heel storend en hetzelfde geldt voor nieuwe updates. Er mankeert echter nog een en ander aan de chatfunctie, chats komen niet door en de geopende chatvensters lijken vanzelf weer te verdwijnen.

Bij het testen onderging ik deze problemen zelf niet meer en blijkt het leuk en goed te werken.

screenshotrockmelt.png

In 1 overzicht aan de linkerkant de notificaties en rechts wie er van mijn contacten online zijn om direct een chat mee te beginnen.

Het plaatsen van berichten of reacties is in een handomdraai gebeurd zonder dat dit de surfervaring verstoord. Met de Tab kun je heel snel binnen een pagina zoeken vanuit de adresbalk, wat een leuke feature is. Al met al is de eerste indruk van RockMelt goed, het is vooralsnog even de vraag hoe snel er plugins beschikbaar komen voor populaire tools als Delicious of Evernote, maar gezien de overeenkomsten met Chrome kan dit nooit lang duren.

op de website van http://www.rockmelt.com/ is op dit moment alleen de Ipad versie te downloaden maar Redegeld ICT heeft de Windows versie hier ten download staan om dit uit te proberen.

Download hier.

 

 

Gepubliceerd op 16/11/2012 - 10:31  - nee commentaar nee commentaar - Kijk naar? Lees reacties   Afdrukvoorbeeld  Print deze pagina

ICT noodpakket - Door Eric Redegeld

bij uitvallen van je schoolserver heb je een probleem, 90% van de gevallen heb je wel internet tot je beschikking.

 

Wat doe je dan? we gaan steeds meer webbased werken met de verschillende schooladministraties en methode software.

 

maar onze documenten staan wel op de server.

Via #ictnoodpakket (twitter) ga ik u op de hoogte houden van toch productief blijven in ICT land.

@compie67

Gepubliceerd op 07/11/2012 - 09:37  - nee commentaar nee commentaar - Kijk naar? Lees reacties   Afdrukvoorbeeld  Print deze pagina

Computer besmet met....... - Door Eric Redegeld

Politie virus verwijderen

 

Stap-voor-stap handleiding voor het verwijderen van het politievirus, het Buma Stemra virus en andere ransomware: kwaadaardige software die de computer gijzelt en om 'losgeld' vraagt.

 


 

Wat is het politie virus?
Bij het politie virus gaat het om de ransomware Reveton. Ransomware is kwaadaardige software die de computer 'gijzelt' en de eigenaar geld afhandig probeert te maken. Het politievirus toont een informatiescherm met een melding dat er illegale bestanden zijn aangetroffen. Het Buma Stemra virus toont een valse melding van Buma/Stemra, en er zijn ook andere varianten. Bij alle ransomware wordt geld gevraagd om weer toegang te krijgen tot de computer, bijvoorbeeld via Ukash of Paysafecard. Trap hier niet in: de boodschap is afkomstig van oplichters, die na betaling nog steeds toegang hebben tot de computer. Alleen een antivirusprogramma kan de computer weer schoonmaken.

Voor wie is deze handleiding?
Deze handleiding is bedoeld voor iedereen die het politie virus, Buma Stemra virus of andere ransomware van een Windows computer wil verwijderen.

Voor de handleiding ---->klik hier<-----

Met dank aan http://www.pepermunt.net

 

Gepubliceerd op 25/10/2012 - 10:51  - nee commentaar nee commentaar - Kijk naar? Lees reacties   Afdrukvoorbeeld  Print deze pagina
StartVorige [ 1 2 ] VolgendeEinde
Rubrieken

SluitenGoogle

SluitenHelpdesk

SluitenICT onderwijs

SluitenMedia

SluitenNieuws op Facebook

SluitenRecenties

SluitenTip

Sluitenbijeenkomst(en)


Laatste logs

Laatste reacties

Archief
11-2014 December 2014 01-2015
Z M D W D V Z
  01 02 03 04 05 06
07 08 09 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31      

Meer Blogs

^ Boven ^