De kinderen leren hoe ze een brief moeten beantwoorden. De spelling, grammatica en opbouw van de brief is hierbij belangrijk.
Adaptiviteit van de opdracht:
De opdracht is adaptief. Er worden vragen aan de kinderen gesteld om richtlijnen te geven. Binnen deze vragen kunnen kinderen zelf bepalen hoeveel informatie ze willen zoeken en uit hoeveel bronnen ze deze informatie halen. Er worden altijd meerdere bronnen als mogelijkheid gegeven. Verder zijn er ook vrije opdrachten naast de vragen. Kinderen moeten zelf 2 vragen bedenken en hier het antwoord op zoeken en ze moeten zelf leuke weetjes over de beugel opschrijven. Bij deze opdrachten zal het eindresultaat van ieder kind verschillend zijn, omdat ieder hierbij op zijn eigen niveau te werk kan gaan.
Zelfstandigheid:
De opdracht is zelfstandig door de kinderen uit te voeren. Het is ook leuk om de kinderen in tweetallen aan het werk te zetten. Uit samenwerken komen vaak de leukste resultaten. De kinderen hebben bij de opdracht de hulp van een leerkracht niet nodig, het is wel handig als de leerkracht de webkwestie van te voren bekeken heeft, zodat hulp bieden mogelijk is.
Beoordeling:
De webkwestie is zelfcontroleerbaar. De doelen staan verwerkt in een schema, met in 4 stappen een korte omschrijving erbij. De kinderen kunnen zelf aflezen in welke categorie ze horen en het daarbijbehorende aantal punten optellen. Zo kunnen ze aan het eind bij de totaalscore aflezen hoe ze het hebben gedaan. Hierbij wordt uitgegaan van de eerlijkheid en verantwoordelijkheid van het kind zelf. De leerkracht zou het werk daarna eventueel ook nog kunnen controleren aan de hand van het beoordelingsschema.
Benodigde materialen:
Computer met internet en word.
Eventueel materiaal om een poster te maken bij de extra opdracht.
De 7 stappen van de webkwestie:
De kinderen worden welkom geheten op de site door Sharon Spitz, beter bekend als beugelbekkie. Zij zal de kinderen door de webkwestie heen begeleiden.
In de opdracht krijgen de kinderen een brief te lezen die gericht is aan Sharon Spitz. De brief is geschreven door Naomi en zij moet binnenkort een beuge. Ze vindt het best spannend en daarom wil ze graag wat informatie over beugels en orthodontisten. De kinderen gaan Sharon helpen deze informatie te vinden.
De kinderen gaan in 6 stappen aan het werk om de informatie voor de brief aan Naomi te vinden en te verwerken in een brief. In de 6 stappen worden verschillende vragen gesteld. De kinderen gaan op het internet op onderzoek uit naar het antwoord op deze vragen. Hierbij worden ook bruikbare bronnen vermeld. Verder is er ruimte voor eigen inbreng van de kinderen, door zelf naar bronnen en naar eigen vragen te zoeken. Bij de 6e stap verwerken de kinderen de informatie die ze over beugels en orthodontisten gevonden hebben in een brief aan Naomi. Dit is tevens ook het eindproduct. Als de kinderen het een erg leuke opdracht vonden kunnen ze ook nog kiezen voor een extra opdracht, waarin ze aan de klas presenteren wat ze onderzocht hebben.
Hier staan de bronnen die gebruikt zijn bij het maken van de webkwestie en de bronnen die de kinderen eventueel kunnen gebruiken bij het zoeken naar informatie.
De kinderen kunnen hun eigen opdracht beoordelen aan de hand van een beoordelingsschema. Het schema is verdeeld in 4 categorieën. Van net op weg tot einddoel bereikt. Per leerdoel staat een korte omschrijving onder de 4 categorieeën. De kinderen kunnen hun eigen product nakijken en aan de hand daarvan bepalen in welke categorie ze zitten per leerdoel. Aan de categorieën zit een puntenaantal verbonden. De kinderen kunnen aan het eind hun totaalscore optellen en aan de hand daarvan kunnen ze hun beoordeling aflezen. De leraar zou het werk ook op deze manier na kunnen kijken.
In de conclusie staat een korte samenvatting van wat de kinderen in deze webkwestie hebben geleerd.
Daar bent u nu. Hier staat een handleiding waarin de leerkracht kan zien wat de kinderen leren, hoe ze dat moeten doen en hoe ze het eindproduct kunnen controleren.
Differentiatieopdrachten:
De kinderen zouden alle informatie die ze gevonden hebben ook kunnen verwerken in de vorm van een werkstuk. Dit zouden ze dan uit kunnen printen en kunnen laten beoordelen door de leerkracht.
De extraopdracht die bij het proces staat is ook een differentiatieopdracht. De kinderen kunnen hierbij een posterpresentatie maken en de informatie die ze gevonden hebben presenteren aan de rest van de klas.
Deze webkwestie is gemaakt door:
Linda Nienhaus, 3e jaars pabo student, Pabo Arnhem