Beugels
 
Inleiding-Taak :
 

1. Inleiding

Hallo! Mijn naam is Sharon Spitz! Ik sta beter bekend als beugelbekkie! Ik ben 12 jaar en zit nu in groep 8. Vorig jaar moest ik van de tandarts ineens naar een orthodontist, en daar kreeg ik het verschrikkelijke nieuws te horen! Ik  moest een BEUGEL!!! Ik heb mijn beugel nu bijna 1 jaar en weetje...... eigenlijk valt het best wel mee! Moet jij ook een beugel, of wil je er gewoon meer over weten? Maak dan deze webkwestie dan vind je alles over beugels, draadjes, gipsmodellen, orthodontisten en nog veel meer!

Laatst kreeg ik een brief binnen van Naomi. Naomi moest ook een beugel en ze vroeg mij om raad. Hieronder heb ik de brief van Naomi staan! Lees de brief goed door, want jij moet straks antwoord geven op haar vragen!

Hallo lieve Sharon,

 

Ik kijk vaak naar jou op de televisie! Gister heb ik te horen gekregen dat ik naar de orthodontist moet, omdat ik een beugel krijg. Ik vind het wel een beetje spannend en daarom stuur ik deze brief naar jou! Ik wil graag weten wat er gaat gebeuren, en daarom heb ik een paar vragen voor je. Wie is een orthodontist en wat doet de orthodontist allemaal? Welke beugels zijn er allemaal? Ik krijg een beugel omdat mijn boventanden te ver naar voren staan. Welke beugel krijg ik dan?

 

Op de televisie zie ik ook vaak dat jij telefoongesprekken af kan luisteren doordat je beugel een signaal opvangt, kan dat echt? En doet het nou pijn om zo’n beugel te zetten? Hoe doen ze dat eigenlijk een beugel zetten? En hoe wordt een beugel gemaakt?

 

Kan jij alsjeblieft antwoord geven op mijn vragen, misschien vind ik het dan niet meer zo eng!

 

Liefs Naomi

Werkwijze :
   Om antwoord te kunnen geven op de vragen van Naomi moet je natuurlijk eerst zelf wat onderzoek doen naar alles wat met een beugel te maken heeft. Daar ga ik jullie bij helpen! Hieronder staan wat vragen die je op gaat zoeken. Ik heb er ook sites bij gezet die je kunnen helpen om het goede antwoord op de vragen te vinden. Klik op de link om de site te openen.

Succes!

Stap 1: Zoek uit

* Wat is een orthodontist? 
* Hoe kom je bij de orthodontist terecht?
* Hoe onderzoekt de orthodontist of je een beugel   nodig hebt en welke beugel je nodig hebt?
http://www.beugel.nl/index.html 
http://www.orthodontistverheij.nl/orthodontist.htm 

Open een word-document. Typ de vragen over en typ de antwoorden daaronder. Let op!! Zet de antwoorden wel in je eigen taal eronder, dus niet kopiëren van het internet!

Stap 2: Om goed te kunnen zien hoe het er met je gebit voorstaat maakt de orthodontist eerst altijd een paar foto's.

* Welke 3 foto's maakt een orthodontist voor hij weet welke beugel een kind nodig heeft?
* Wat moet hij nog meer maken om goed te kunnen bepalen welke beugel een kind nodig heeft?
* Geef een omschrijving van deze 4 stappen. Waarom is dit nodig, wat gebeurt er bij deze stappen? 
http://www.orthodontistverheij.nl/fotoos.htm#

Typ de vragen weer over en zet ze met het antwoord in je word-document erbij. Ook de omschrijving van de 4 stappen zet je in dit word-document. Je mag er eventueel ook plaatjes of foto's bij doen! 

Stap 3: Welke soorten beugels zijn er?

Er zijn beugels in alle soorten en maten. Zoek zoveel mogelijk informatie over welke beugels er zijn en hoe ze werken. Probeer alle bronnen te gebruiken! Dan kun je de informatie uit verschillende bronnen met elkaar vergelijken! 
http://proto5.thinkquest.nl/~jre0725/_private/soorten.htm 
http://www.beugel.nl/beugels/index2.html 
http://www.beugel.com/Soorten.html

Zet de verschillende soorten beugels die je gevonden hebt even op een rijtje in je word-document. Geef van alle beugels kort aan wat de werking is.

Stap 4: Welke beugel heeft naomi nodig? 

Naomi's bovenkaak staat te ver naar voren en haar onderkaak staat te ver naar achteren. Klik op deze link http://www.beugel.nl/voorbeeld/index.html en zoek bij welk voorbeeld Naomi hoort. Klik vervolgens op het plaatje van dat voorbeeld en lees wat meer over de beugel die het beste bij Naomi past.

Zoek ook nog wat meer informatie over deze beugel
http://proto5.thinkquest.nl/~jre0725/_private/buitenboordbeugel.htm 
http://www.beugel.com/SoortenBuiten.html 
http://www.beugel.com/Soortenafb.html 
http://www.orthodontistverheij.nl/02%
20Buitenboordbeugel%20en%20lipbumper.pdf
 
http://www.orthodontistverheij.nl/03%20Activator.pdf

Zet de beugel, of beugels die Naomi nodig heeft weer even op een rijtje in je word-document. Zet per beugel ook de informatie erbij die je over deze beugel gevonden hebt. Let op! Doe dit ook weer in je eigen woorden, dus niet kopiëren van het internet.

Stap 5: Verzin zelf minimaal 2 vragen die je nog zou kunnen stellen over de beugel. Je mag hiervoor ook weer de internetsites als inspiratie gebruiken. 
http://proto5.thinkquest.nl/~jre0725/_private/samenwerking.htm 
http://www.orthodontistverheij.nl/orthodontist.htm 
http://www.beugel.nl/ 
http://www.beugel.com/Welcome.html

Zet de vragen die je bedacht hebt en de antwoorden daarop weer in je word-document.

Stap 6: Schrijf een brief terug naar Naomi

Je hebt inmiddels een hoop informatie verzamelt over beugels en alles daar omheen. Lees de brief nog een keer over en probeer dan antwoord te geven op haar vragen. Als je zelf meer informatie hebt gevonden mag je dat natuurlijk erbij zetten in je brief! Probeer Naomi een beetje gerust te stellen. Misschien helpt het als je haar ook wat leuke internetsites geeft waar ze informatie kan vinden. Zet in je brief ook een paar weetjes over de beugel, deze zijn te vinden op deze site:http://proto5.thinkquest.nl/~jre0725/_private/tips.htm 

Open een nieuw word-document waarin je de brief naar Naomi gaat typen. Tip: Houd je andere word-document ook open, zodat je af en toe nog even terug kan kijken naar de informatie die je gevonden hebt! Dit is makkelijk bij het geven van antwoorden!

Extra opdracht:

Vond jij het erg leuk om wat meer te weten te komen over beugels, en zou jij je klasgenoten daar ook graag wat meer over vertellen? Maak dan een mooie poster op A3 formaat met de leukste weetjes en plaatjes die je gevonden hebt. Vertel daarbij dan ook aan de klas alles wat je geleerd hebt over beugels!

  

Bronnen :
 1.http://proto5.thinkquest.nl/~jre0725/_private/samenwerking.htm

2.http://www.beugel.com/Welcome.html

3.http://www.beugel.nl/

4.http://www.orthodontistverheij.nl/orthodontist.htm  

  

Beoordeling-terugblik :
 

Beoordeling

Kijk hieronder na hoe je deze webkwestie gemaakt hebt. Doe dit zo eerlijk mogelijk dan krijg je een goed beeld van wat je bereikt hebt. Tel de totaalscore bij elkaar op en dan kun je onder de grafiek ziek hoe je het ervan af hebt gebracht! 
Succes!

 

 

 

Net op weg

 

(2 punten)

 

Al aardig op weg

 

(4 punten)

 

Bijna bij waar je zijn moet (6 punten)

 

Einddoel bereikt

 

(8 punten)

 

Onderzoek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Informatie zoeken en selecteren

 

Je weet nog niet goed waar je de informatie kunt vinden, en hoe je een goede selectie maakt.

 

Je hebt een aardig idee waar je de informatie kunt vinden, maar kan nog geen selectie maken van de gevonden info.

 

Je weet al waar en  hoe je goede informatie kan vinden, maar je vindt het moeilijk om informatie uit te zoeken.

 

Je weet waar je goede informatie kan vinden en kan de informatie selecteren die gevraagd wordt.

 

Informatie verwoorden in je eigen woorden

 

Je kopieert teksten van het internet en haalt alleen internettekens als hyperlinks eruit.

 

Je kopieert de tekst van een internetsite en haalt moeilijke woorden eruit.

 

Je kopieert de tekst van een internetsite en probeert er zoveel mogelijk je eigen tekst van te maken.

 

Je leest een tekst op het internet en verwoord de informatie vervolgens zelf in je worddocument .

 

Bronnen

 

gebruik

 

Je gebruikt geen van de bronnen die aangegeven staan. Je gaat uit van eigen kennis.

 

Je gebruikt sommige bronnen die aangegeven staan, maar kijkt niet verder na 1 of 2 bronnen.

 

Je gebruikt de bronnen die aangegeven zijn nauwkeurig en maakt vergelijkingen.

 

Je gebruikt de bronnen nauwkeurig en vergelijkt informatie. Je zoekt zelf op het internet verder naar bronnen die niet aangegeven zijn.

 

Zelf vragen verzinnen

 

Je komt niet zo goed op de vragen en besluit anderen om hulp te vragen.

 

Je verzint wel zelf vragen, maar ze lijken nog wel heel erg op de voorbeeldvragen.

 

Je vindt het nog moeilijk om zelf vragen te verzinnen, maar gaat op onderzoek uit op het internet.

 

Je verzint zelf goede vragen en stelt ze op de goede manier. Je weet ook waar je de antwoorden kunt vinden.

 

Brief schrijven

 

                    

 

                         

 

                   

 

                       

 

Doet de informatie in de brief er toe?

 

Je geeft informatie die eigenlijk niet slaat op de vragen die gesteld worden.

 

Je geeft beperkte informatie op de vragen die gesteld worden.

 

Je geeft goede informatie op de vragen die gesteld worden.

 

Je geeft uitgebreide informatie op de vragen die gesteld worden, en voegt hier ook nog wat eigen kennis aan toe.

 

Is de informatie in de brief voldoende?

 

Je geeft te weinig informatie. Naomi weet nu eigenlijk nog niks.

 

Je geeft net voldoende informatie. Naomi weet een klein beetje wat haar te wachten staat.

 

Je geeft voldoende informatie. Naomi weet nu wat haar te wachten staat.

 

Je geeft uitgebreide informatie. Naomi weet nu wat haar te wachten staat en ze is volledig gerustgesteld.

 

Is de brief goed verzorgt?

 

Je hebt weinig aandacht geschonken aan het uiterlijk van de brief.

 

Je brief ziet er netjes uit, maar je zou er nog iets meer aandacht aan mogen besteden.

 

Je hebt goed nagedacht over het uiterlijk van de brief. Hij ziet er netjes uit.

 

Je brief is netjes, uitgebreid, goed opgebouwd en je hebt gedacht aan plaatjes en versieringen.

 

Taalgebruik

 

Je hebt veel spellingsfouten gemaakt. En de zinsbouw is onduidelijk.

 

Je hebt goed gelet op alinea gebruik en opbouw van een brief. Er zitten nog wel wat spellingsfouten in.

 

Je hebt goed gelet op alinea gebruik en opbouw van een brief. Je spelling is in orde.

 

Je taalgebruik is super! 
De opbouw en de alinea’s zijn goed. De leestekens staan op de goede plaats. Je hebt gedacht aan hoofdletters en punten en er staan bijna of geen spelfouten in je brief.

 

Hoe heb jij gescoort op deze webkwestie?

Je score ligt tussen de:

16 en 28 = Misschien kan jij deze webkwestie beter nog een keer maken. Probeer gericht te zoeken naar informatie die gevraagd wordt, en besteed meer aandacht aan je brief. Denk dan vooral aan de spellingsfouten! Succes!

28 en 40 = Je bent al aardig op weg. Je hebt nog niet erg veel kennis van beugels. Je bezit over te weinig informatie en je kan nog wat meer aandacht besteden aan de verzorging en spelling in je brief. Maar de basis is gelegt en oefening baart kunst dus kom op!

40 en 52 = Jij bent bijna waar je zijn moet. Je bezit voldoende kennis over beugels. Je hebt goede informatie gezocht en een goede brief geschreven. Let nog op wat kleine aandachtspuntjes en je hebt je einddoel bereikt!

52 en 64 = Jij hebt je einddoel bereikt. Je bezit een uitgebreide kennis over beugels. Je hebt op de goede manier informatie verzamelt en geselecteerd. Je weet ook hoe je een goede brief op moet stellen. Goed gedaan en ga zo door!


Je bent aan het einde gekomen van deze webkwestie. We vatten hier nog even kort samen wat je in deze webkwestie allemaal geleerd hebt.

Beugels:

  •  Je hebt informatie verzamelt over een orthodontist.
  • Je hebt informatie verzamelt over de voorbereiding op een beugel. Foto's maken, gipsmodellen maken.
  • Je hebt filmpjes gezien en informatie gelezen over verschillende beugels en de werking ervan.
  • Je hebt gericht gezocht naar informatie over de beugel van Naomi
  • Je hebt geleerd hoe je de gevonden informatie verwerkt in een brief

Dan ben je nu aan het einde gekomen van deze webkwestie! Ik vond het leuk om jullie iets te leren over beugels. En denk eraan... Zo erg is het helemaal niet!!!

  

Docentenpagina :
 Samenvatting:

In deze webkwestie zoeken de kinderen zelf op het internet naar informatie over verschillende beugels en orthodontisten. Dit doen ze aan de hand van een aantal vragen die gesteld worden bij de opdracht. De kinderen worden in deze opdracht uitgedaagd om zelf op onderzoek uit te gaan en vragen van een leeftijdsgenootje te beantwoorden, dit bevordert de betrokkenheid. Ze zoeken gericht naar informatie en verwerken deze informatie als eindproduct in een brief.

Leerdoelen:

  • Leerdoel 1

De kinderen leren op het internet gericht te zoeken naar informatie. Ze leren daarbij ook gebruik te maken van verschillende bronnen op het internet.

  • Leerdoel 2

De kinderen leren verschillende bronnen van het internet te vergelijken met elkaar en ze leren uit te zoeken waar en hoe ze de beste informatie kunnen vinden.

  • Leerdoel 3

De kinderen leren de antwoorden op de vragen in hun eigen woorden te vertalen vanaf het internet.

  • Leerdoel 4

De kinderen leren de informatie die ze gevonden hebben te selecteren. Ze zoeken welke informatie die ze gevonden hebben wel of niet relevant is voor in het eindproduct. Hierbij kunnen ze de brief uit de opdracht gebruiken als hulpmiddel. Ze gebruiken alleen de relevante informatie in hun eindproduct.

  • Leerdoel 5

De kinderen leren hoe ze een brief moeten beantwoorden. De spelling, grammatica en opbouw van de brief is hierbij belangrijk.

Adaptiviteit van de opdracht:

De opdracht is adaptief. Er worden vragen aan de kinderen gesteld om richtlijnen te geven. Binnen deze vragen kunnen kinderen zelf bepalen hoeveel informatie ze willen zoeken en uit hoeveel bronnen ze deze informatie halen. Er worden altijd meerdere bronnen als mogelijkheid gegeven. Verder zijn er ook vrije opdrachten naast de vragen. Kinderen moeten zelf 2 vragen bedenken en hier het antwoord op zoeken en ze moeten zelf leuke weetjes over de beugel opschrijven. Bij deze opdrachten zal het eindresultaat van ieder kind verschillend zijn, omdat ieder hierbij op zijn eigen niveau te werk kan gaan.

Zelfstandigheid:

De opdracht is zelfstandig door de kinderen uit te voeren. Het is ook leuk om de kinderen in tweetallen aan het werk te zetten. Uit samenwerken komen vaak de leukste resultaten. De kinderen hebben bij de opdracht de hulp van een leerkracht niet nodig, het is wel handig als de leerkracht de webkwestie van te voren bekeken heeft, zodat hulp bieden mogelijk is.

Beoordeling:

De webkwestie is zelfcontroleerbaar. De doelen staan verwerkt in een schema, met in 4 stappen een korte omschrijving erbij. De kinderen kunnen zelf aflezen in welke categorie ze horen en het daarbijbehorende aantal punten optellen. Zo kunnen ze aan het eind bij de totaalscore aflezen hoe ze het hebben gedaan. Hierbij wordt uitgegaan van de eerlijkheid en verantwoordelijkheid van het kind zelf. De leerkracht zou het werk daarna eventueel ook nog kunnen controleren aan de hand van het beoordelingsschema.

Benodigde materialen:

Computer met internet en word. 
Eventueel materiaal om een poster te maken bij de extra opdracht.

De 7 stappen van de webkwestie:

  • Inleiding

De kinderen worden welkom geheten op de site door Sharon Spitz, beter bekend als beugelbekkie. Zij zal de kinderen door de webkwestie heen begeleiden.

  • Taak

In de opdracht krijgen de kinderen een brief te lezen die gericht is aan Sharon Spitz. De brief is geschreven door Naomi en zij moet binnenkort een beuge. Ze vindt het best spannend en daarom wil ze graag wat informatie over beugels en orthodontisten. De kinderen gaan Sharon helpen deze informatie te vinden.

  • Proces

De kinderen gaan in 6 stappen aan het werk om de informatie voor de brief aan Naomi te vinden en te verwerken in een brief. In de 6 stappen worden verschillende vragen gesteld. De kinderen gaan op het internet op onderzoek uit naar het antwoord op deze vragen. Hierbij worden ook bruikbare bronnen vermeld. Verder is er ruimte voor eigen inbreng van de kinderen, door zelf naar bronnen en naar eigen vragen te zoeken. Bij de 6e stap verwerken de kinderen de informatie die ze over beugels en orthodontisten gevonden hebben in een brief aan Naomi. Dit is tevens ook het eindproduct. Als de kinderen het een erg leuke opdracht vonden kunnen ze ook nog kiezen voor een extra opdracht, waarin ze aan de klas presenteren wat ze onderzocht hebben.

  • Bronnen

Hier staan de bronnen die gebruikt zijn bij het maken van de webkwestie en de bronnen die de kinderen eventueel kunnen gebruiken bij het zoeken naar informatie.

  • Beoordeling

De kinderen kunnen hun eigen opdracht beoordelen aan de hand van een beoordelingsschema. Het schema is verdeeld in 4 categorieën. Van net op weg tot einddoel bereikt. Per leerdoel staat een korte omschrijving onder de 4 categorieeën. De kinderen kunnen hun eigen product nakijken en aan de hand daarvan bepalen in welke categorie ze zitten per leerdoel. Aan de categorieën zit een puntenaantal verbonden. De kinderen kunnen aan het eind hun totaalscore optellen en aan de hand daarvan kunnen ze hun beoordeling aflezen. De leraar zou het werk ook op deze manier na kunnen kijken.

  • Conclusie

In de conclusie staat een korte samenvatting van wat de kinderen in deze webkwestie hebben geleerd.

  • De docentpagina

Daar bent u nu. Hier staat een handleiding waarin de leerkracht kan zien wat de kinderen leren, hoe ze dat moeten doen en hoe ze het eindproduct kunnen controleren.

Differentiatieopdrachten:

De kinderen zouden alle informatie die ze gevonden hebben ook kunnen verwerken in de vorm van een werkstuk. Dit zouden ze dan uit kunnen printen en kunnen laten beoordelen door de leerkracht.

De extraopdracht die bij het proces staat is ook een differentiatieopdracht. De kinderen kunnen hierbij een posterpresentatie maken en de informatie die ze gevonden hebben presenteren aan de rest van de klas.

Deze webkwestie is gemaakt door:

Linda Nienhaus, 3e jaars pabo student, Pabo Arnhem 

 
Beugels